Helder over het voetlicht
Sneller en beter Naar nul op de Meter
We werkten aan:
- content
- marketing
Sneller en Beter naar Nul op de Meter, kortweg SBNoM, is een programma met als doel om binnen drie jaar 500 rijwoningen uit de periode 1950 en 1980 naar moderne Nul op de Meterwoningen te brengen.
Hiervoor werken zeventien partijen bestaande uit toeleveranciers, een system integrator, woningcorporaties, onderwijsinstellingen en gemeenten samen. Het Brabantse programma wordt gefinancierd door het Europese innovatieprogramma OpZuid gefinancierd.
Ouwerkerk Tekst & Advies houdt zich vooral bezig met de externe communicatie van het programma. Dat betekent dat we verslag doen van de zogenoemde samenwerkdagen die elk kwartaal worden gehouden. Van deze bijeenkomsten maken we een zogenoemd journalistiek verslag. Dat betekent dat het verhaal wordt gelardeerd met interviews met betrokkenen. De verslagen krijgen vervolgens een plek op de website.
Kijk hier voor de voorbeelden.
Boekje.
Om een goed beeld te geven van hoe het programma er na twee jaar voorstaat hebben we begin 2018 een boekje geproduceerd. Het boek geeft een overzicht van de stand van zaken. Daarbij hebben we ervoor gekozen om aan de hand van de naam van het programma de hoofdstukindeling te maken:
- Sneller
- Beter
- Nul
- Meter
In het eerste hoofdstuk Sneller gaat het vooral over hoe de zeventien deelnemers proberen vaart in de ontwikkeling te krijgen. Het hoofdstuk Beter gaat over de aanpak op verschillende gebieden. Dan hebben we het bijvoorbeeld over onderwerpen zoals de klantreis, de eenduidige uitvraag, communicatie, de presentatie van de geïntegreerde producten, maar bijvoorbeeld ook de betaalbaarheid ervan.
In Nul draait alles om de definitie van nul. Met andere woorden, als we het hebben over nul op de meter, spreekt iedereen dan wel dezelfde taal? En in Meter, het vierde en laatste hoofdstuk, vertalen we dat naar kwaliteit en de borging daarvan.
Interviews.
De hoofdstukken worden afgewisseld met interviews met stakeholders die representatief zijn voor de groep die zij vertegenwoordigen. Doordat ze allemaal dezelfde vragen voorgelegd hebben gekregen, ontstaan er leuke en hele persoonlijke visies op duurzaamheid.
Omdat boekje vooral een beeld wil geven van wat er in de afgelopen periode is gedaan, zijn ook de journalistieke verslagen van de samenwerkdagen in de uitgave opgenomen.
Het boekje is zowel in druk als digitaal verkrijgbaar. Voor de lancering van de uitgave hebben we een persbericht uitgestuurd. Dit is in een aantal (Brabantse) uitgaves geplaatst.